Zasady rekrutacji do klas pierwszych CLXI Liceum Ogólnokształcącego
im. Władysława Bartoszewskiego
w Warszawie przy ul. Smoczej 19
w roku szkolnym 2025/2026
&1
PODSTAWY PRAWNE
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2022 r. poz. 2230).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 listopada 2022 r. w sprawie
przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego
do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz.U. poz. 2431). - Zarządzenie nr 8 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 30 stycznia 2025 r. w sprawie ustalenia terminów rekrutacji do klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych na rok szkolny 2025/2026.
&2
ZASADY OGÓLNE
- O przyjęcie do oddziału klasy pierwszej może ubiegać się absolwent szkoły podstawowej.
- Podstawą przyjęcia kandydata do Liceum jest spełnienie warunków określonych w „kryteriach przyznawania punktów”.
- Laureaci i finaliści ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureaci konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, w tym laureaci konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych zgodnie z art. 20d ustawy o systemie oświaty są przyjmowani do szkół w pierwszej kolejności.
- CLXI Liceum Ogólnokształcące proponuje kandydatom naukę w następujących oddziałach:
Klasa |
Przedmioty nauczane w zakresie rozszerzonym |
Przedmioty punktowane w rekrutacji |
Drugi język obcy |
1AL biznesowo - ekonomiczna |
matematyka geografia język angielski |
j. polski matematyka fizyka geografia |
j. hiszpański lub j. niemiecki |
1BL biotechnologiczna |
biologia chemia język angielski |
j. polski matematyka biologia chemia |
j. hiszpański lub j. niemiecki |
1CL społeczno – medialna |
język polski geografia wos |
język polski matematyka historia geografia |
j. hiszpański lub j. niemiecki |
&3
TERMINARZ REKRUTACJI ZASADNICZEJ
W okresie od 16 maja 2025 od godziny 09:00 do 28 maja 2025 do godziny 15:00 kandydaci
składają w szkole następujące dokumenty:
- Wniosek w wersji:
a) papierowej - wydrukowany i podpisany wniosek z systemu elektronicznego wspomagania
rekrutacji, jeśli wybrany oddział CLXI LO jest pierwszym na liście preferencji;
b) elektronicznej – e-wniosek z systemu elektronicznego wspomagania rekrutacji, podpisany
profilem zaufanym, jeśli wybrany oddział CLXI LO jest pierwszym na liście preferencji;
- Dokumenty potwierdzające spełnianie dodatkowych warunków lub kryteriów (tzw. kryteria społeczne zgodnie z art. 150 ust.2 pkt 1 ustawy Prawo Oświatowe).
Od 4 lipca 2025 r. od godz. 9:00 do 8 lipca 2025 r. do godz. 15:00 kandydaci składają w szkole pierwszego wyboru kopię świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz kopię zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty, poświadczone za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły podstawowej do której kandydat uczęszczał.
17 lipca 2025 r. do godz. 12:00 szkolna komisja rekrutacyjna ogłasza listy kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów klasy pierwszej Liceum i listy kandydatów niezakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów klasy pierwszej Liceum, uwzględniając zasadę umieszczania kandydatów na listach w kolejności alfabetycznej, podając również najniższą liczbę punktów rekrutacyjnych uprawniających do przyjęcia do danego oddziału.
Od 17 lipca 2025 r. od godz. 12:00 do 22 lipca 2025 r. do godz. 12:00 kandydaci umieszczeni na listach kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia składają oryginał świadectwa i oryginał zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej;
22 lipca 2025 r. o godz. 16:00 szkolna komisja rekrutacyjna ogłasza listę kandydatów przyjętych do CLXI Liceum oraz listę kandydatów nieprzyjętych do Liceum.
&3a
TERMINARZ REKRUTACJI UZUPEŁNIAJĄCEJ
Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, przeprowadza się postępowanie uzupełniające zgodnie z poniższym harmonogramem:
W okresie od 23 lipca 2025 r. od godz. 10:00 do 28 lipca 2025 r. do godz. 15:00 kandydaci składają w sekretariacie szkoły następujące dokumenty:
- Wydrukowany i podpisany wniosek o przyjęcie na wolne miejsca w rekrutacji
uzupełniającej pobrany ze strony internetowej szkoły. - Dokumenty potwierdzające spełnianie dodatkowych warunków lub kryteriów (tzw. kryteria społeczne zgodnie z art. 150 ust.2 pkt 1 ustawy Prawo Oświatowe).
5 sierpnia 2025 r. o godz. 12:00 szkolna komisja rekrutacyjna ogłasza listy kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów klasy pierwszej CLXI Liceum i listy kandydatów niezakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów klasy pierwszej Liceum, uwzględniając zasadę umieszczania kandydatów na listach w kolejności alfabetycznej, podając również najniższą liczbę punktów rekrutacyjnych uprawniających do przyjęcia do danego oddziału.
Od 5 sierpnia 2025 r. od godz. 12:00 do 7 sierpnia 2025 r. do godz. 12:00 kandydaci umieszczeni na listach kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia składają:
- oryginał świadectwa i oryginał zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej;
7 sierpnia 2025 r. o godz. 16:00 szkolna komisja rekrutacyjna ogłasza listę kandydatów przyjętych do CLXI Liceum oraz listę kandydatów nieprzyjętych do Liceum.
&4
KRYTERIA PRZYZNAWANIA PUNKTÓW KANDYDATOM UBIEGAJĄCYM SIĘ O PRZYJĘCIE DO KLAS PIERWSZYCH
Maksymalna suma punktów do uzyskania wynosi 200.
Na powyższą sumę składa się:
- 100 pkt. - liczba punków możliwych do uzyskania za egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej. Szczegółowe wyniki egzaminu wyrażone w skali procentowej dla zadań z zakresu:
- języka polskiego,
- matematyki,
należy wynik procentowy z zakresu przeliczać na punkty przyjmując współczynnik 0,35 (np. uczeń uzyskał z matematyki wynik 70%, czyli 70 x 0,35 = 24,5 punktów w rekrutacji).
- języka obcego nowożytnego,
należy wynik procentowy z zakresu przeliczać na punkty przyjmując współczynnik 0,3 (np. uczeń uzyskał z języka angielskiego wynik 80%, czyli 80 x 0,3 = 24 punktów w rekrutacji).
- 100 pkt. - liczba punktów możliwych do uzyskania za oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej z języka polskiego, matematyki oraz poniżej wskazanego przedmiotu do poszczególnych oddziałów:
- do oddziału 1AL (biznesowo – ekononomicznego): fizyka, geografia
- do oddziału 1BL (biotechnologicznego): biologia, chemia
- do oddziału 1CL (społeczno – medialna): historia, geografia
- Sposób przeliczania na punkty ocen z 4 wskazanych przedmiotów:
ocena - liczba punktów
- celujący (6) - 18
- bardzo dobry (5) - 17
- dobry (4) - 14
- dostateczny (3) - 8
- dopuszczający (2) - 2
- Sposób przeliczania na punkty osiągnięć ucznia wymienionych w świadectwie ukończenia szkoły podstawowej:
- laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureat konkursu o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust 2 pkt 8 ustawy o systemie oświaty, są przyjmowani do szkoły w pierwszej kolejności;
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
- tytuł finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów
- tytuł laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów
- tytuł finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turniejem o zasięgu ogólnopolskim przeprowadzanymi na podstawie art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy:
- tytuł finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów
- tytuł laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 4 punkty
- tytuł finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów
- dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów
- tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty
- uzyskanie w zawodach wiedzy będącym konkursem albo turniejem o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim przeprowadzanych na podstawie art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów
- dwóch lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów
- dwóch lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 5 punktów
- tytuł finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów
- tytuł laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty
- tytuł finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 2 punkty
- uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione w podpunktach a) do d), artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkół, na szczeblu:
- międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
- krajowym – przyznaje się 3 punkty,
- wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
- powiatowym – przyznaje się 1 punkt.
- W przypadku, gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, o których mowa w punkcie 2., wymienione na świadectwie ukończenia szkoły, maksymalnie przyznaje się 18 punktó
- Za osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, w tym środowiska szkolnego, zwłaszcza w formie wolontariatu – przyznaje się 3 punkty.
- Za świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem – przyznaje się 7 punktó
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu Liceum dysponuje wolnymi miejscami, na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata;
- niepełnosprawność kandydata;
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
&5
W przypadku kandydatów zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, na podstawie art. 44zw ust. 2 i art. 44zz ust. 2 ustawy, przelicza się na punkty oceny z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej godnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 listopada 2022 r. (Dz.U. poz.2431).
&6
KOMISJA REKRUTACYJNA
- W skład komisji rekrutacyjnej przeprowadzającej postępowanie rekrutacyjne do szkoły wchodzi co najmniej 3 nauczycieli tej szkoły.
- W skład komisji rekrutacyjnej nie mogą wchodzić:
- dyrektor szkoły, w której działa komisja rekrutacyjna;
- osoba, której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym dodanej szkoły.
- Dyrektor szkoły może dokonywać zmian w składzie komisji rekrutacyjnej, w tym zmiany osoby wyznaczonej na przewodniczącego komisji.
- Do zadań komisji rekrutacyjnej należy weryfikacja spełniania przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Przewodniczący komisji rekrutacyjnej umożliwia członkom komisji zapoznanie się z wnioskami o przyjęcie do szkoły i załączonymi do nich dokumentami oraz ustala dni i godziny posiedzeń komisji.
- Posiedzenia komisji rekrutacyjnej zwołuje i prowadzi przewodniczący komisji.
- Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może zwoływać posiedzenia komisji poza ustalonymi dniami i godzinami posiedzeń komisji.
- Prace komisji rekrutacyjnej są prowadzone, jeżeli w posiedzeniu komisji bierze udział co najmniej 2/3 osób wchodzących w skład komisji.
- Osoby wchodzące w skład komisji rekrutacyjnej są obowiązane do nieujawniania informacji o przebiegu posiedzenia komisji i podjętych rozstrzygnięciach, które mogą naruszać dobra osobiste kandydata lub jego rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Protokoły postępowania rekrutacyjnego zawierają w szczególności: datę posiedzenia komisji rekrutacyjnej, imiona i nazwiska przewodniczącego oraz członków komisji obecnych na posiedzeniu, a także informacje o podjętych czynnościach lub rozstrzygnięciach. Protokół podpisuje przewodniczący i członkowie komisji rekrutacyjnej.
- Wszelkie decyzje związane z rekrutacją podejmuje Szkolna Komisja Rekrutacyjna.
&7
PROCEDURY ODWOŁAWCZE
W terminie od dnia 23 lipca do 25 lipca 2025 r. rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do Liceum.
Uzasadnienie sporządza się̨ w terminie 3 dni od dnia wystąpienia przez rodzica z wnioskiem o uzasadnienie. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą̨ liczbę̨ punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
Dyrektor rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 3 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do sądu administracyjnego.