REGULAMIN FUNKCJONOWANIA
SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA
W ZESPOLE SZKÓŁ NR 127 W WARSZAWIE
I Podstawa prawna
Prawa ucznia określają następujące dokumenty:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
- Konwencja o Prawach Dziecka.
- Ustawa Prawo Oświatowe.
- Statut Szkoły.
II Ustalenia organizacyjne i tryb wyboru rzecznika
- Dyrektor Szkoły na wniosek Samorządu Uczniowskiego może powołać spośród nauczycieli Szkoły - Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia.
- Szkolny Rzecznik Praw Ucznia wybierany jest przez społeczność uczniowską
w wyborach:
1) tajnych,
2) powszechnych,
3) bezpośrednich. - Funkcja rzecznika zapisana jest w Statucie Szkoły.
- Kadencja Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia trwa 2 lata z możliwością jej przedłużenia.
- Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia może odwołać przed upływem kadencji Dyrektor Szkoły na wniosek Szkolnego Samorządu Uczniowskiego lub na wniosek zainteresowanego.
- Rzecznik w sprawowaniu swojej funkcji jest niezależny.
III Zadania i funkcje Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Zapoznanie społeczności uczniowskiej z prawami i obowiązkami uczniów oraz prawami dziecka. Popularyzowanie praw ucznia i praw dziecka.
- Współpraca z Dyrektorem Szkoły, nauczycielami, pedagogiem i psychologiem
w sprawach związanych z przestrzeganiem praw ucznia. - Współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw
i obowiązków ucznia. - Propagowanie praw ucznia i praw dziecka wśród pracowników szkoły.
- Reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
- Interweniowanie w przypadkach naruszania praw ucznia.
- Pomoc w rozstrzyganiu konfliktów między: uczeń-uczeń, uczeń-pracownik szkoły.
- Pełnienie funkcji doradczej dla uczniów sprawach związanych z prawami ucznia
i prawami dziecka.
IV Prawa Szkolnego Rzecznika
Szkolny Rzecznik ma prawo do:
- Niezależnego działania w ramach obowiązujących regulaminów i przepisów.
- Reprezentowania interesów uczniów, których sprawy są rozpatrywane podczas posiedzeń Rad Pedagogicznych.
- Zapoznanie się z opinią i stanowiskiem wszystkich stron konfliktu.
- Odstąpienia od podjęcia interwencji.
- Wnioskowania do organu uchwalającego Statut Szkoły o wprowadzenie zmian zgodnych z prawami ucznia oraz wprowadzenie zapisu chroniącego prawa.
V Obowiązki Szkolnego Rzecznika
Do obowiązków Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia należy:
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszania praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych działaniach.
- Kontrola realizacji spraw spornych.
- Informowanie na posiedzeniach Rady Pedagogicznej o występujących konfliktach, problemach.
VI Tryb postępowania w kwestiach spornych
W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania:
- Sytuacje konfliktowe powinny być rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron.
- Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia, wzajemnego poszanowania stron.
- Skarg i wnioski anonimowe nie są rozpatrywane.
- Wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Szkolny Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie.
- W przypadku niemożności załatwienia sprawy w powyżej opisany sposób, decyzję w sprawie podejmuje Dyrektor Szkoły.